Barn og oppvekst
Likestilte barn leker bestVi lever i et samfunn der det fortsatt er store forskjeller mellom gutter og jenter. Forskjeller som blir med inn i voksenlivet og skaper ulikheter i økonomi, makt og arbeidsfordeling i det norske samfunnet.
Hva gjør vi? Likestillingssenteret KUN arbeider for å øke mulighetene for at barn som vokser opp i Norge skal få en mer likestilt barndom. Dette gjør vi gjennom å ha målrettede tiltak som har til formål å øke kompetansen hos de som arbeidet med barna både i barnehage og skole. Vi jobber og direkte opp mot målgruppen gjennom informasjons- og pådriverarbeid og prosjekter som har til formål å gi økt kunnskap og informasjon om tema som er nyttig for barn og unge. Dette er tema som likestilling, inkludering, seksuell helse, psykisk helse og grensesetting. Likestilling i barnehagen Likestillingssenteret KUN har lang erfaring med likestilling og pedagogisk utvikling i barnehager. KUN har tidligere hatt et tett samarbeid med fylkesmennene i Troms, Nordland og Nord-Trøndelag og kurset over 600 ansatte i offentlige og private barnehager om likestilling og mangfold. Ansatte som jobber i barnehage ønsker å behandle barna ut fra sine egne individuelle forutsetninger. Barnehageforskning viser at barn behandles ulikt ut fra for eksempel kjønn og etnisitet; gutter får gjennomgående mer oppmerksomhet enn jenter, og barn som handler i tråd med kjønnede forventninger får mer positiv oppmerksomhet enn barn som bryter med kjønnsnormer. Majoritetsspråklige barn får også mer oppmerksomhet enn minoritetsspråklige barn. Forskning viser at barnehageansatte ikke ønsker eller tror de behandler barna forskjellig, men at det i praksis skjer likevel. Denne forskjellen mellom hva vi tror vi gjør og hva vi gjør ble også svært synlig da NRK-programmet Schrödingers katt dokumenterte KUNs likestillingsarbeid i barnehagen. Plass til meg? Samfunnets normer for kjønn og seksualitet er svært endimensjonell. Mange barn opplever omgivelsenes normer og forventninger som begrensende med tanke på muligheten til å uttrykke seg fritt. Det er vesentlig for god psykisk helse å kunne være den man er. KUN og FRI har derfor utarbeidet en kort film og veiledningsmateriell som presenterer relevant forskning og personlige erfaringer med temaet. Filmen og veiledningsmateriellet kan brukes for å vekke interesse for temaet generelt, og i undervisning av barnehageansatte spesielt. Mangfold i familieformer I samarbeid med Rosa kompetanse, fagavdeling i FRI – Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold, har vi utviklet en Familieplakat og tilhørende veileder til bruk i barnehager. Plakaten viser et mangfold av familieformer og har til formål å speile barnas familiekonstellasjoner. Dette er et verktøy barnehager kan bruke for å sikre at de oppfyller rammeplanens mål om å synliggjøre et mangfold av familieformer og sørge for at alle barn får sin familie speilet i barnehagen. Doavisa for ungdom Følelser, forelskelse, kropp, seksualitet og grensesetting er tema det kan være vanskelig å snakke om. En løsning er å gi ungdommen svar – på do. I samarbeid med Steinkjer unge kvinners Sanitetsforening og Norske kvinners sanitetsforening har KUN laget åtte ulike doaviser for ungdom: |
Kontakt fagansvarlig
Kurs og workshops
|