Hovedmålet med prosjektet er å bidra til større åpenhet og god informasjon om kjønnslemlestelse og negativ sosial kontroll samt bygge trygge rom for samtale uten stigma.
Det finnes flere ressurser og kunnskap om kjønnslemlestelse, og flere organisasjoner som jobber med denne problemstillingen. Denne informasjonen når imidlertid ikke ut til helsesykepleiere, lærere og andre relevante personer som jobber med unge. I tillegg forteller flere unge kvinner at de ikke har funnet tilstrekkelig informasjon om alle spørsmålene de har på internett. Gjennom prosjektet skal vi kartlegge kunnskaps- og informasjonsbehov blant unge kvinner utsatt for kjønnslemlestelse. Kartleggingen vil igjen gi viktige innspill for kunnskapsheving blant ansatte som møter målgruppen, og til et informasjonsarbeid rettet mot målgruppen selv. Vi ønsker å gi unge jenter og kvinner som har blitt utsatt for kjønnslemlestelse i barndommen, verktøy og informasjon slik at de kan leve best mulig med konsekvensene. Samtidig vil riktig informasjon være forebyggende hva angår småsøsken og familiemedlemmer som er i fare for å bli utsatt for det samme. KUN samarbeider med KFUK-KFUM og prosjektet er finansiert av Bærum Kommune. Prosjektansvarlig hos KUN er Helene Rød. Hvordan kan elever og ledelse jobbe sammen for et godt skolemiljø for alle elever?
Dette ønsker vi å finne ut i det nordiske samarbeidsprosjektet ”Trygga skolan”. Som verktøy bruker vi normkritiske metoder, for å sikre at elever og ledelse sammen jobber best for en likestilt skole hvor alle føler seg trygge. Vi jobber sammen med elever og ledelse i skoler i henholdsvis Finland, Åland, Norge og Sverige for å sammen utvikle en nordisk modell basert på normkritiske metoder. Trygga skolan er et nordisk samarbeidsprojekt mellom Ekvalita och Finlands Svenska Skolungdomsförbund FSS i Finland, prosjektet Unga - jämställd skola och fritid på Åland Likestillingssenteret KUN og Elev og lærlingombudet i Trøndelag i Norge og Elevernas riksförbund i Sverige. Vi som er prosjektpartnere har ulike nasjonale forutsetninger og erfaringsbakgrunner. Begrepet normkritisk metode er utviklet i Sverige, med utgangspunkt i kritisk pedagogikk og kritisk flerkulturell pedagogikk. I Finland har Ekvalita, gitt utmetodeboken Skapa plats- en normutfordrende bok for en mer inkluderende skole (2020). I Norge har særlig skeive fagmiljøer bidratt til utviklingen av normkritiske metoder, og etter hvert har også bevegelsene Metoo og Black lives matter bidratt til at normkritiske perspektiver har blitt mer anvendt- særlig blant ungdom. I Trygga skolan ønsker vi å samle og videreutvikle allerede eksisterende gode metoder slik at de kan spres til flere, samt å skape nye metoder som skoler kan ta i bruk. Våre mål er å
Prosjektaktivitetenebestår av samlinger online for rektorer, fysiske workshops med elevråd på den enkelte deltakerskolen og klassens time med elever. Erfaringene og metodene vi utvikler vil samles i en felles rapport ved slutten av prosjektet, i utgangen av 2023. Hvordan går det med personer som har benyttet bo- og støttetilbudet for unge utsatt for tvangsekteskap, æresrelatert vold og negativ sosial kontroll?
Botilbud for personer utsatt for tvangsekteskap, æresrelatert vold og negativ sosial kontroll har 26 plasser i ulike deler av landet. Tilbudet gir utsatte et trygt sted å bo, miljøterapeutisk oppfølging og hjelp og støtte til å mestre en selvstendig tilværelse. På oppdrag fra Bufdir skal KUN i samarbeid med Anja Bredal fra OsloMet kartlegge hvordan brukere av botilbudet opplever overgangen når de flytter ut fra botilbudet, og hvilke faktorer som fremmer og hemmer en vellykket gjenetablering i samfunnet. Rapporten baseres på intervjuer med tidligere beboere og beboere som er i ferd med å flytte ut av tilbudet, ansatte i botilbudet og instanser som bidrar til oppfølging, og vil gi anbefalinger til videre utvikling av botilbudet og av tjenester tilpasset målgruppa. Les også vår rapport om Sikkerhet og familiearbeid for unge utsatt for tvangsekteskap og æresrelavert vold Prosjektansvarlig hos KUN er Marte Taylor Bye, tlf 91 86 51 54 Prosjektet avsluttes i desember 2022. 31. februar - 2. januar 2022 arrangerer KUN, Sametinget og Integreringsutvalget tre seminarer i Tromsø om rasisme og diskriminering. Hva er rasisme og diskriminering, og hvilke rettigheter og muligheter har du dersom du er utsatt? Hva kan arbeidsgivere gjøre? Gjennom dialog og workshop ønsker vi å snakke om utfordringer og hvem som kan gjøre hva. Utfordringsbildet og forslagene til løsning tar vi med oss til dem som kan gjøre noe med det!
![]()
|