KUN
  • Hjem
  • Dette tilbyr vi
    • Kurs/Fagdag
    • Verktøy/Veileder
    • Seminar/Dialogmøte
    • Foredag/Konferanse
    • Forskning/Rapport
    • Sertifisering
    • Samfunnsdebatt
    • Stipend/Praksis
  • Fagområder
    • Alder og funksjonsevne
    • Arbeidsliv >
      • Aktivitets-og redegjørelsesplikten (ARP)
      • HMX-kurs mot seksuell trakassering
    • Barn og oppvekst
    • Etnisitet og religion
    • Kjønns- og seksualitetsmangfold
    • Menn og maskulinitet
    • Vold >
      • Fagdager - Vold
      • Foredrag - Sosial kontroll
  • Prosjekter
  • English
  • Publikasjoner
    • Aktuelt
    • KUN i media
    • Masteroppgaver
    • Høringsinnspill
    • Likestillingspodden
  • Om oss
    • Ansatte
    • Styret
    • Kontakt
  • Livestream

Prosjekter

Trygga skolan - elevmedvirkning i en likestilt skole

16/11/2021

 
Picture
Hvordan kan elever og ledelse jobbe sammen for et godt skolemiljø for alle elever?

​Dette ønsker vi å finne ut i det nordiske samarbeidsprosjektet ”Trygga skolan”. Som verktøy bruker vi normkritiske metoder, for å sikre at elever og ledelse sammen jobber best for en likestilt skole hvor alle føler seg trygge. Vi jobber sammen med elever og ledelse i skoler i henholdsvis Finland, Åland, Norge og Sverige for å sammen utvikle en nordisk modell basert på normkritiske metoder.
 
Trygga skolan er et nordisk samarbeidsprojekt mellom Ekvalita och Finlands Svenska Skolungdomsförbund FSS i Finland, prosjektet Unga - jämställd skola och fritid på Åland Likestillingssenteret KUN og Elev og lærlingombudet i Trøndelag i Norge og Elevernas riksförbund i Sverige. Vi som er prosjektpartnere har ulike nasjonale forutsetninger og erfaringsbakgrunner. Begrepet normkritisk metode er utviklet i Sverige, med utgangspunkt i kritisk pedagogikk og kritisk flerkulturell pedagogikk. I Finland har Ekvalita, gitt utmetodeboken Skapa plats- en normutfordrende bok for en mer inkluderende skole (2020). I Norge har særlig skeive fagmiljøer bidratt til utviklingen av normkritiske metoder, og etter hvert har også bevegelsene Metoo og Black lives matter bidratt til at normkritiske perspektiver har blitt mer anvendt- særlig blant ungdom. I Trygga skolan ønsker vi å samle og videreutvikle allerede eksisterende gode metoder slik at de kan spres til flere, samt å skape nye metoder som skoler kan ta i bruk.
 
Våre mål er å
  • Øke elevenes medvirkning og trygghet i skolen
  • Styrke elevdemokratiet ved å utvikle metodikk for å sikre representasjon og mangfold av stemmer i elevrådets arbeid
  • Forebygge utenforskap, mobbing og trakassering i skolen 

Prosjektaktivitetene
består av samlinger online for rektorer, fysiske workshops med elevråd på den enkelte deltakerskolen og klassens time med elever. Erfaringene og metodene vi utvikler vil samles i en felles rapport ved slutten av prosjektet, i utgangen av 2023.

Comments are closed.

    Fagområder

    All
    Alder Og Funksjonsevne
    Barn Og Oppvekst
    Etnisitet Og Religion
    International Projects
    Kjønns Og Seksualitetsmangfold
    Likestilt Arbeidsliv
    Menn Og Maskulinitet
    Vold

    Arkiv

    September 2022
    August 2022
    June 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    June 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    June 2020
    May 2020
    March 2020
    January 2020

    RSS Feed

likestillingssenteret KUN
Org.nr 969 983 451
Telefon: +47 75 77 90 50
E-post: post@kun.no

Om oss
Kontakt oss
​Ansatte
English
Post - og besøksadresse
likestillingssenteret KUN
Nordfoldveien 101
N-8286 Nordfold

​Avdelingskontor Steinkjer
likestillingssenteret KUN​
Skolegata 22
N-7713 Steinkjer
Publikasjoner
Kalender
Dette tilbyr vi
Prosjekter
Likestilingspodden​
Nyhetsbrev
Stipend/Praksis
Ledige stillinger
Medieoppslag
Personvernregler
​Illustratør: Thea Jacobsen
Website by V design AS
  • Hjem
  • Dette tilbyr vi
    • Kurs/Fagdag
    • Verktøy/Veileder
    • Seminar/Dialogmøte
    • Foredag/Konferanse
    • Forskning/Rapport
    • Sertifisering
    • Samfunnsdebatt
    • Stipend/Praksis
  • Fagområder
    • Alder og funksjonsevne
    • Arbeidsliv >
      • Aktivitets-og redegjørelsesplikten (ARP)
      • HMX-kurs mot seksuell trakassering
    • Barn og oppvekst
    • Etnisitet og religion
    • Kjønns- og seksualitetsmangfold
    • Menn og maskulinitet
    • Vold >
      • Fagdager - Vold
      • Foredrag - Sosial kontroll
  • Prosjekter
  • English
  • Publikasjoner
    • Aktuelt
    • KUN i media
    • Masteroppgaver
    • Høringsinnspill
    • Likestillingspodden
  • Om oss
    • Ansatte
    • Styret
    • Kontakt
  • Livestream