Ett barn, to språk, mange muligheter
Stadig flere barn i Norge vokser opp i hjem hvor det snakkes to eller flere språk. KUN har jobbet mye med prosjekter som handler om integrering og inkludering, og er særlig opptatt av utfordringene familier møter. Minoritets- og flerspråklige familier og barn har klare utfordringer når de møter skole og barnehage, og et tidlig språkfokus må til for å sikre dem best mulig utgangspunkt.
Disse utfordringene gjelder både familier der begge foreldrene har annet morsmål enn norsk, og familier der én av foreldrene er innvandrer. Når mor og far i utgangspunktet har forskjellig morsmål, må dette møtes av helsestasjon, barnehage, skole og det offentlige. Familier vi møter forteller at dette oppleves problematisk, at de er usikre på hva som er best for barna og dem selv, hvordan de skal møte de holdningene de igjen blir møtt med. Skal mor og far snakke hvert sitt språk til barnet? Skal man ha ett språk hjemme og ett ute? Skal man velge bort barnehagen for å sikre at barna lærer ens eget morsmål? Eller tvert om?
Samtidig viser forskning at tidlig språklæring og særlig det å lære flere språk, kan være en fordel for barnet. Språk- og kulturkompetanse etterspørres i arbeidsmarkedet og er like mye en ressurs som en utfordring. Hvordan kan vi sikre at vi blir gode på å ta inn over oss og utvikle den språkkompetansen disse barna kommer til å besitte?
Disse utfordringene gjelder både familier der begge foreldrene har annet morsmål enn norsk, og familier der én av foreldrene er innvandrer. Når mor og far i utgangspunktet har forskjellig morsmål, må dette møtes av helsestasjon, barnehage, skole og det offentlige. Familier vi møter forteller at dette oppleves problematisk, at de er usikre på hva som er best for barna og dem selv, hvordan de skal møte de holdningene de igjen blir møtt med. Skal mor og far snakke hvert sitt språk til barnet? Skal man ha ett språk hjemme og ett ute? Skal man velge bort barnehagen for å sikre at barna lærer ens eget morsmål? Eller tvert om?
Samtidig viser forskning at tidlig språklæring og særlig det å lære flere språk, kan være en fordel for barnet. Språk- og kulturkompetanse etterspørres i arbeidsmarkedet og er like mye en ressurs som en utfordring. Hvordan kan vi sikre at vi blir gode på å ta inn over oss og utvikle den språkkompetansen disse barna kommer til å besitte?
Deltakere
Fagdagene siktes inn mot kommunen, særlig helse- og skoledelen, men det er særlig nyttig om også familier med flerspråklig bakgrunn kan delta og komme med sine innspill.
For mer informasjon kontakt KUN ved Linn Bylund.
Image: Reading by ThomasLife Attribution CC BY ND 2.0