KUN
  • Hjem
  • Dette tilbyr vi
    • Kurs/Fagdag
    • Verktøy/Veileder
    • Seminar/Dialogmøte
    • Foredag/Konferanse
    • Forskning/Rapport
    • Sertifisering
    • Samfunnsdebatt
    • Stipend/Praksis
  • Fagområder
    • Alder og funksjonsevne
    • Arbeidsliv >
      • Aktivitets-og redegjørelsesplikten (ARP)
      • HMX-kurs mot seksuell trakassering
    • Barn og oppvekst
    • Etnisitet og religion
    • Kjønns- og seksualitetsmangfold
    • Menn og maskulinitet
    • Vold >
      • Fagdager - Vold
      • Foredrag - Sosial kontroll
  • Prosjekter
  • English
  • Publikasjoner
    • Aktuelt
    • KUN i media
    • Masteroppgaver
    • Høringsinnspill
    • Likestillingspodden
  • Om oss
    • Ansatte
    • Styret
    • Kontakt
  • Livestream
Ett barn, to språk, mange muligheter
Stadig flere barn i Norge vokser opp i hjem hvor det snakkes to eller flere språk. KUN har jobbet mye med prosjekter som handler om integrering og inkludering, og er særlig opptatt av utfordringene familier møter. Minoritets- og flerspråklige familier og barn har klare utfordringer når de møter skole og barnehage, og et tidlig språkfokus må til for å sikre dem best mulig utgangspunkt. 

Disse utfordringene gjelder både familier der begge foreldrene har annet morsmål enn norsk, og familier der én av foreldrene er innvandrer. Når mor og far i utgangspunktet har forskjellig morsmål, må dette møtes av helsestasjon, barnehage, skole og det offentlige. Familier vi møter forteller at dette oppleves problematisk, at de er usikre på hva som er best for barna og dem selv, hvordan de skal møte de holdningene de igjen blir møtt med. Skal mor og far snakke hvert sitt språk til barnet? Skal man ha ett språk hjemme og ett ute? Skal man velge bort barnehagen for å sikre at barna lærer ens eget morsmål? Eller tvert om?

​Samtidig viser forskning at tidlig språklæring og særlig det å lære flere språk, kan være en fordel for barnet. Språk- og kulturkompetanse etterspørres i arbeidsmarkedet og er like mye en ressurs som en utfordring. Hvordan kan vi sikre at vi blir gode på å ta inn over oss og utvikle den språkkompetansen disse barna kommer til å besitte?

Deltakere
Fagdagene siktes inn mot kommunen, særlig helse- og skoledelen, men det er særlig nyttig om også familier med flerspråklig bakgrunn kan delta og komme med sine innspill. 
For mer informasjon kontakt KUN ved Linn Bylund.
Image: Reading by ThomasLife Attribution CC BY ND 2.0
Alder og funksjonsevne
Arbeidsliv
Barn og oppvekst
Barn og oppvekst
Etnisitet og religion
Kjønns- og seksualitetsmangfold
Menn og maskulinitet
VOLD
internasjonale prosjekter
Kurs/Fagdag
læringsverktøy/veileder
Seminar/Dialogmøte
Konferanse/Foredrag
forskning/rapport
Sertifisering
samfunnsdebatt
Stipend/Praksis
likestillingssenteret KUN
Org.nr 969 983 451
Telefon: +47 75 77 90 50
E-post: post@kun.no

Om oss
Kontakt oss
​Ansatte
English
Post - og besøksadresse
likestillingssenteret KUN
Nordfoldveien 101
N-8286 Nordfold

​Avdelingskontor Steinkjer
likestillingssenteret KUN​
Skolegata 22
N-7713 Steinkjer
Publikasjoner
Kalender
Dette tilbyr vi
Prosjekter
Likestilingspodden​
Nyhetsbrev
Stipend/Praksis
Ledige stillinger
Medieoppslag
Personvernregler
​Illustratør: Thea Jacobsen
Website by V design AS
  • Hjem
  • Dette tilbyr vi
    • Kurs/Fagdag
    • Verktøy/Veileder
    • Seminar/Dialogmøte
    • Foredag/Konferanse
    • Forskning/Rapport
    • Sertifisering
    • Samfunnsdebatt
    • Stipend/Praksis
  • Fagområder
    • Alder og funksjonsevne
    • Arbeidsliv >
      • Aktivitets-og redegjørelsesplikten (ARP)
      • HMX-kurs mot seksuell trakassering
    • Barn og oppvekst
    • Etnisitet og religion
    • Kjønns- og seksualitetsmangfold
    • Menn og maskulinitet
    • Vold >
      • Fagdager - Vold
      • Foredrag - Sosial kontroll
  • Prosjekter
  • English
  • Publikasjoner
    • Aktuelt
    • KUN i media
    • Masteroppgaver
    • Høringsinnspill
    • Likestillingspodden
  • Om oss
    • Ansatte
    • Styret
    • Kontakt
  • Livestream