Barnehagen og skolen har en viktig rolle for å gi barn like rettigheter og muligheter uavhengig av kjønn. Likestillingssenteret KUN skal i samarbeid med et utviklingsnettverk av barnehager og skoler utvikle et e-læringsverktøy om likestillende pedagogikk. Målet er å utvikle et praksisnært og anvendelig verktøy som skal være en ressurs for alle som ønsker å jobbe for likestilling.
Vi tar utgangspunkt i et kurs i kjønnssensitiv pedagogikk utviklet i samarbeid med tsjekkiske og estiske samarbeidspartnere. Fair play at Schools :: Nora (gendernora.cz). Sammen med tre barnehager og tre skoler skal vi prøve ut dette verktøyet og videreutvikle det til et e-læringsverktøy som skal være åpent og tilgjengelig for ansatte i barnehager og barneskoler. Verktøyet vil lanseres på en konferanse og tre regionale samlinger med tema likestillende pedagogikk i 2025. Interessert i å høre mer om prosjektet eller i å være pilot? Kontakt prosjektansvarlig Marte Taylor Bye Prosjektet er finansiert av Barne-, ungdoms, og familiedirektoratet.
Målet med prosjektet er å skape trygge og inkluderende idrettslag hvor alle har mulighet til å delta. Likestillingssenteret KUN og Nordland Idrettskrets utfyller hverandre i kompetanse og verktøy i dette arbeidet. Til sammen har vi et stort nettverk og oversikt over gode eksempler omkring i landet. Prosjektet bygger på følgende prinsipper:
Prosjektansvarlig hos KUN: Linn Bylund God rådgivning og kunnskapsbaserte overdragelsesprosesser i landbruket er en nøkkelfaktor for å oppnå landbrukspolitiske mål både for verdiskaping og levende bygder. Hvordan kan rådgivningsapparatet ved generasjonsskifte også legge til rette for utvikling av det enkelte gårdsbruk ved å ha mere oppmerksomhet rettet mot de samlede menneskelige ressursene på gården? Det ønsker vi å få svar på i denne piloten.
I samarbeid mellom Sintef InnoCamp, likestillingssenteret KUN, Norsk landbruksrådgivning, SMN1, Jon Rannem, Bondelaget og Bonde- og Småbrukarlaget skal piloten:
Prosjektledere er Torgunn Sollid-Bolås fra Sintef InnoCamp og Karin Hovde fra likestillingssenteret KUN På oppdrag fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) skal likestillingssenteret KUN i samarbeid med Nordlandsforskning utvikle et bedre kunnskapsgrunnlag for å bidra til at transpersoner har tilgang til likeverdige helse- og omsorgtjenester.
Den nye levekårsundersøkelsen Seksuell orientering, kjønn og levekår (Anderssen et al., 2021) viser at personer med kjønnsinkongruens i større grad enn cispersoner er utsatt for diskriminering, vold, seksuelle overgrep og psykiske helsevansker. Samtidig viser undersøkelsen også at personer med kjønnsinkongruens generelt også har langt større levekårsutfordringer enn henholdsvis lesbiske, homofile og heterofile. Transpersoner opplever generelt manglende helsetilbud, og møter intoleranse, diskriminering og trakassering på en rekke samfunnsarenaer. Transpersoner erfarer dessuten ofte at helsepersonell har lite kompetanse om kjønnsmangfold og kjønnsinkongruens. I møter med helsevesenet opplever mange å føle seg usynliggjort, ikke bli tatt på alvor eller lyttet til. Generell kunnskapsmangel i samfunnet som helhet, og kunnskapsmangel blant helsepersonell spesifikt, utgjør et problem for mange (Eggebø et al., 2015; Stubberud et al., 2018; van der Ros, 2014). Prosjektet ferdigstilles i løpet av 2022. Prosjektansvarlig ved likestillingssenteret KUN er Marianne Gulli Fravær av likeverdige tjenester er en konsekvens av strukturell ulikhet og diskriminering. Gjennom dialogmøter, gjennomført av KUN i 2021/2022 i Tromsø kom det frem at likeverdige tjenester til samisk befolkning er manglende eller fraværende. Dette ble fremhevet som et viktig satsningområde på dialogmøter. KUN avholdt derfor webinar om likeverdige tjenester og forebygging av samehets og diskriminering i samarbeid med Bufdir og Sametinget 5. oktober 2022. Nedenfor finner du referanse-rapport fra webinaret (blant annet med program og kontakt informasjon til alle innledere), og lenke til opptak av hele webinaret på YouTube. Les referanse rapport fra webinaret herFilmprosjekt: Likestillingssenteret KUN og FFO Trøndelag skal, i samarbeid med Ingrid Thunem, lage tre kampanjefilmer og en informasjonsbrosjyre om likestilt universell utforming. Vi ønsker med dette prosjektet å lage inspirerende og humoristiske kampanjefilmer som utfordrer normen for hvem det skal tilpasses for. Filmene vil bidra til å skape en bevisstgjøring om diskriminering av funksjonshemmede i samfunnet. Ved å snu situasjonen vil mennesker uten funksjonshemming kjenne på den strukturelle diskrimineringen mennesker med nedsatt funksjonsevne utsettes for. Informasjonsbrosjyren vi ønsker å utvikle vil gi informasjon til kommunalt ansatte som har ansvar for universell utforming i kommuner og på arbeidsplasser til å tenke likestilling og inkludering først når de skal jobbe med universell utforming. Brukermedvirkning er viktig i utarbeidelsen av filmene. Vi vil derfor arrangere tre universelt utformede workshops i starten av prosjektet med brukerrepresentanter og interesseorganisasjoner innenfor følgende områder: sansetap, nedsatt bevegelighet og psykisk helse. Disse workshopene vil danne grunnlaget for fokus og manus til de tre kampanjefilmene vi skal produsere i prosjektet. Prosjektet er et samarbeid mellom Likestillingssenteret KUN, FFO Trøndelag og Ingrid Thunem. Prosjektet er finansiert av Stiftelsen Dam. Prosjektansvarlig hos KUN er Helene Rød. Prosjektgruppen:
Gjennom prosjektet skal vi utvikle verktøy som både måler mangfold blant organisasjoner og peker på hvordan de kan bli enda bedre i arbeidet. Målet er å øke frivillige organisasjoners mangfolds-kompetanse og normkritikk, slik at de blir mer inkluderende for enda flere.
Det er kjent at frivillighet er en viktig skole i demokrati og bidrar til å bygge fellesskap og tillit. Likevel vet vi at blant annet personer med innvandrerbakgrunn, personer med funksjonsvariasjoner eller andre minoriteter har en lavere deltakelse i frivillige organisasjoner og er utsatt for diskriminering. Selv om det har kommet flere og stadig bedre verktøy de siste årene så er det fortsatt manglende kunnskap om hvorfor noen organisasjoner lykkes og andre ikke. Gjennom prosjektet skal vi
Prosjektet er nyskapende ved at det inkluderer flere diskrimineringsgrunnlag samtidig, som for eksempel: kjønn, seksualitet, minoritetsbakgrunn og funksjonsvariasjoner og - ikke minst - hvordan disse samspiller. Ved å bruke en normkritisk tilnærming endrer vi fokus fra de som skal bli inkludert til de som skal inkludere. Vi ønsker å fokusere på hvordan organisasjonene også kan endre sin praksis og tenke nytt for å kunne være en bedre organisasjon for enda flere. Prosjektet er et samarbeid mellom Frivillighet Norge, KFUK-KFUM, LNU, Unge funksjonshemmede og KUN Prosjektet er finansiert av Stiftelsen Dam. Prosjektansvarlig hos KUN er Marianne Gulli. Denne veilederen skal bidra til kunnskap om rasisme og diskriminering på bakgrunn av etnisitet, religion og/eller livssyn. Den skal gi informasjon om hvilke rettigheter man har og hvor man kan henvende seg for hjelp dersom man blir utsatt for eller vitne til denne type rasisme og diskriminering. Likestillingssenteret KUN har hatt delansvar for tiltak 8 i handlingsplanen mot rasisme, som handler om å gjennomføre regionale dialogmøter om rasisme. Dialogmøtene har skapt en møteplass der kommune, frivillighet og enkeltindivider har delt erfaringer. Målsetningen har vært å spre rettighetsinformasjon til utsatte og vitner, og samtidig hente inn erfaringer fra de av oss som opplever rasisme og diskriminering. Dialogmøtene avdekket at kunnskapen om rettigheter rundt opplevd rasisme og diskriminering er svært liten, både blant direkte berørte, og personer som i kreft av sin posisjon bør ha kjennskap til dette, som ansatte i skole, Nav, barnevern mm. Mange har for første gang hørt om sine rettigheter gjennom slike dialogmøter. Det er liten kunnskap om rettigheter, hvor man kan få hjelp, og hva man kan forvente av hjelpeinstanser som politi og likestillingsnemnda. Dette avdekket behovet for en tydelig veileder som kan være til hjelp når man må håndtere rasisme. Likestillingssenteret KUN samarbeider derfor med jurister og interesseorganisasjoner om å lage en slik veileder. Her skal det tydelig defineres:
Dette er samarbeidsprosjekt mellom Likestillingssenteret KUN, OMOD og Egalia. Prosjektet er finansiert av Barne,- ungdoms- og familiedirektoratet. Prosjektansvarlig er Ingjerd Hansen og Kirill Gurvich «Større mangfold- firere valg» er et nasjonalt prosjekt i samarbeid med Senter for likestilling, Likestillingssenteret, Reform -ressurssenter for menn, og Likestillingssenteret KUN.
Prosjektet er finansiert av Kulturdepartementet og er en del av regjeringens nye Strategi for et mer likestilt utdannings- og arbeidsmarked 2021–2024. I den likestillingspolitiske redegjørelsen for 2020 fastslo kultur- og likestillingsminister Abid Q. Raja, at det kjønnsdelte arbeidsmarkedet får konsekvenser for kjønnsforskjeller i lønn, arbeidsforhold, arbeidstid, karriereutvikling og ulikhet. For den enkelte kan forventninger om hva slags utdanning og yrke som passer, begrense karrierevalget. På samfunnsnivå har det blant annet konsekvenser for arbeidskraftsbehovet. Formålet med prosjektet er et mindre kjønnsdelt arbeidsmarked gjennom at ungdom tar mer bevisste og kunnskapsbaserte utdanningsvalg. Prosjektet tar utgangspunkt i tre regioner innenfor fylkene Agder, Viken og Trøndelag, hvor samarbeidspartnere og målgruppa er de som gir veiledning i karrierevalg og elever som allerede har valgt utradisjonelt. Prosjektet vil ferdigstilles i 2022. Prosjektansvarlig hos likestillingssenteret KUN er Tanya Skjønhaug
Da fotoboka “Jeg vil endre” ble lansert på Hell i november i fjor, var det første gangen fotografene, som bor i ulike deler av landet, møttes fysisk. Til felles har de det at de lever med nedsatt funksjonsevne eller kronisk sykdom. “Jeg vil endre” baserer seg på photovoice-metoden. Fotografene bruker bilder tatt med mobilkamera for å vise fram sin egen hverdag, og for å belyse hvilke hindre som finnes for å delta i samfunnet på linje med andre.
Nå legger vi ut på lanseringsturne! I løpet av våren og høsten skal vi lansere boka i seks kommuner. Vi kommer til å ha bokbad og møter med kommunale råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne. “Jeg vil endre” er en bok vi er stolte av. Hele produksjonen av boka, fotokurs, diskusjoner om tema, tekstproduksjon og utvelgelse av bilder foregikk på zoom. Bokproduksjonen skapte en arena for utveksling av erfaringer i en tid preget av isolasjon og smittevernstiltak. Sammen med fotograf Brynhild Bye-Tiller har prosjektgruppa og fotografene utviklet metoder for fotografering med utgangspunkt i den enkeltes forutsetninger og ønsker. Vi har lagt vekt på tilgjengelighet for ulike lesere, og bildene er synstolket. Lydfiler med bildetolking og innspilt tekst er lagt inn i boka med en QR-kode. Oss bekjent er det ikke mange andre fotobøker som er gitt ut i Norge som er synstolket. Vi har en tredelt målsetting i dette prosjektet:
Opplysninger om tid og sted blir lagt ut fortløpende, så snart det er klart. Prosjekteier er FFO Trøndelag, i samarbeid med likestillingssenteret KUN. Prosjektet er finansiert av Stiftelsen Dam. Kontaktperson hos likestillingssenteret KUN er Marte Taylor Bye. Se fotoboka og opptak fra lanseringa her.
About SafeNet projectThe Greek-Norwegian collaboration project “SAFE-NET: Creating a Safety Net for girls’ victims of Online Violence” (2021-2023) aims to create a security network to address online violence against women and girls. Click here for background information on online violence and cybersafe toolkit. The project aims to raise awareness among parents, school professionals and potential victims of online violence. Project activities include
November 2022 Meeting for the project in Heraklion, CreteProject partners from the participant organizations, The Union of Women Associations of Heraklion Prefecture (UWAH), the “Institute of Humanities and Social Sciences (IAKE)”, and KUN Centre for Equality and Diversity, had the opportunity to collaborate and further develop the project deliverables, as well as plan the next steps. The project partners focused on development of tools for school professionals and secondary school teachers, as well as parents of adolescents aiming at addressing and preventing incidents of cyberviolence. By the end of the year the project group aims to release a practical manual on how to handle an incident of cyberviolence for frontline professionals (social workers, teachers, psychologists). It will contain the necessary knowledge on this type of violence, tools for reporting of cyberviolence and supporting its victims. Read the full press release here August 2021 A new intervention to tackle cyber violence against girlsA new intervention to tackle cyber violence against girls and women has been launched, aiming at a sustainable and effective response by frontline professionals and their family members.
Online violence is predominantly targeted at women and girls, with young women and adolescent girls being at particular risk of online abuse and harassment. The United Nations (UN) report “Cyber Violence Against Women and Girls: A Worldwide Wake-Up Call” notes that globally 73% of women have experienced some form of online violence. Online abuse and harassment originate, reinforces, and reproduce the same structural inequalities and discrimination as other forms of gender-based violence. The prevention of the phenomenon and its effective response is considered to be of paramount importance. Changing societal attitudes and perceptions is the first step in changing the way cyber violence is treated as a serious challenge. In this context, it is essential to raise awareness and inform both the new generation of technology users, i.e. boys and girls, and parents and school professionals, as well as to create tools to protect and support women and girls who are victims of violence. The project aims to create a safety net to address gender-based online violence and support girl victims of violence, through actions developing the capacity of school professionals to identify and manage incidents in the school environment, raising awareness of parents and families about the phenomenon and management of disclosure of violence. It is particularly important to create a framework of safety for adolescent girls, so that they can disclose phenomena and incidents of violence online without fear and, most importantly, in a safe and supportive environment. Research has shown a very low level of perception on the part of teachers but especially on the part of parents of this phenomenon. Furthermore, research has shown the weakness of frontline staff in dealing effectively with such incidents, a gap that SAFENET is called upon to fill. In this framework, a reporting and support protocol for victims of gender-based cyber violence will be developed and disseminated to frontline staff in Greece and Norway. In addition, guidelines for parents and their supportive context will be developed for the phenomenon, while all these interventions will form the central core of education and dissemination activities in school communities and society. The SAFENET project is implemented in the framework of the Active citizens Fund programme, with the Union of Women Associations of Heraklion and Heraklion Prefecture, and partners KUN - Centre for Equality and Diversity (Norway) and the Institute of Humanities and Social Sciences IAKE (Greece). The €13.5 million Active Citizens Fund programme is funded by Iceland, Liechtenstein and Norway and is part of the European Economic Area (EEA) funding mechanism for the period 2014 - 2021, known as EEA Grants. The programmeaims to strengthen and enhance the sustainability of civil society and to highlight its role in promoting democratic processes, enhancing citizens' participation in the public sphere and defending human rights. The Active citizens fund grant for Greece is managed jointly by the Bodossaki Foundation and SolidarityNow. Read more here. På oppdrag fra IMDi skal Holocaustsenteret og KUN gjennomføre en studie på diskriminering av muslimer, samfunnsdeltagelse og tilhørighet. Gjennom kvantitativ og kvalitativ metode skal vi finne ut av hva som kjennetegner negative erfaringer som muslimer opplever i det norske samfunnet, og på hvilken måte påvirker erfaringer med diskriminering, hets eller rasisme muslimers deltakelse og tilhørighet til ulike samfunnsområder?
Prosjektet vil ferdigstilles i 2022. Prosjektansvarlig på KUN er Minela Kosuta Likestillingssenteret KUN og Falstadsenteret avholdt den 25. oktober 2022 en fagsamling på Faltstadsenteret om hvordan vi kan jobbe for mangfold, og mot rasisme og diskriminering, i Trøndelag. Bakgrunnen for fagdagen var blant annet dette: Retten til å tro er grunnlovsfestet i Norge, og at ingen skal bli utsatt for rasisme og diskriminering på bakgrunn av sin religion og livssyn verner den internasjonale rasismekonvensjonen artikkel 5 og den norske likestillingsloven mot. I Norge har vi et mangfold av religioner, med den norske kirke som fortsatt den største. Men det er ikke bare mangfoldet som har økt, det har dessverre hatet, konspirasjonsteorier og utenforskap også. Hatet mot muslimer og jøder skaper store utfordringer for samfunnet. Derfor trengs det særlig innsats for å bekjempe og forebygge antisemittisme og muslimfiendtlighet Formålet med fagsamlingen var:
Deltakerne var overveiende ansatte i kommuner og offentlige etater i Trøndelag, med noen representanter fra trossamfunn og frivilligheten. ![]()
![]()
![]()
![]()
Likestillingssenteret KUN og LARGO skal kartlegge romkvinners situasjon i Norge og Bulgaria og danne nettverk med romkvinner som skal synliggjøre deres perspektiver. Hovedmålet med prosjektet er å bidra til myndiggjøring av romkvinner i Bulgaria.
Gjennom prosjektet skal vi blant annet:
Målgruppen i prosjektet er hovedsakelig romkvinner i Bulgaria. Likestillingssenteret KUN samarbeider med LARGO og prosjektet er finansiert av Active Citizens Fund Bulgaria. Prosjektansvarlig hos KUN er Helene Rød. Gjennom prosjektet skal vi gjennomføre en nettverkssamling blant skeive i Sápmi, for erfaringsutveksling og organisasjonsutvikling. Målet er å styrke den skeive samiske organiseringen og på den måten bygge opp flere og bedre møteplasser for hele Sápmi. På sikt vil flere møteplasser og en sterkere skeiv samisk organisering bidra til mer åpenhet og kunnskap, både blant skeive samer, men også befolkningen ellers.
Nettverkssamlingen vil samle deltakere fra finsk, svensk og norsk side. En slik samling har to hovedformål
Prosjektet er finansiert av Nordisk Ministeråd, og er et samarbeid mellom Likestillingssenteret KUN, Garmeres, Norge, Sameföreningen i Stockholm, Sverige og Suomi Sami Nuorat, Finland. Prosjektleder ved KUN er Marianne Gulli. |
Fagområder
All
Arkiv
March 2023
|