Hvordan kan elever og ledelse jobbe sammen for et godt skolemiljø for alle elever? Dette har vi undersøkt i det nordiske samarbeidsprosjektet ”Trygga skolan”. Som verktøy harvi brukt normkritiske metoder, med mål om å:
Trygga skolan er et nordisk samarbeidsprojekt mellom Ekvalita och Finlands SvenskaSkolungdomsförbund FSS i Finland, prosjektet Unga - jämställd skola och fritid på Åland Likestillingssenteret KUN og Elev og lærlingombudet i Trøndelag i Norge og Elevernasriksförbund i Sverige. Vi har jobbet sammen med elever og ledelse i skoler i henholdsvis Finland, Åland, Norge og Sverige. Normkritikk som metode er utviklet i Sverige, med utgangspunkt i kritisk pedagogikk og kritisk flerkulturell pedagogikk. I Finland har Ekvalita, gitt ut metodeboken Skapa plats- en normutfordrende bok for en mer inkluderende skole (2020). I Norge har særlig skeive fagmiljøer bidratt til utviklingen av normkritiske metoder, og etter hvert har også bevegelsene Metoo og Black lives matter løftet fram normkritiske perspektiver. I Trygga skolan har vi samlet de ulike nordiske erfaringene og videreutvikletmetoder for et inkluderende elevdemokrati. Prosjektets temaside ligger her - Trygga skolan. Her finner dubakgrunn for prosjektet, bakgrunnsstoff om ungdom, medvirkning og inkludering og øvelserog metoder elevråd kan bruke for å jobbe med skolemiljø og representasjon. Lurer du på noe, eller har du spørsmål om materiellet? Ta gjerne kontakt med Marte Taylor Bye for en prat!
Comments are closed.
|