KUN
  • Hjem
  • Dette tilbyr vi
  • Fagområder
    • Arbeidsliv >
      • Aktivitets-og redegjørelsesplikten (ARP)
      • HMX-kurs mot seksuell trakassering
    • Barn og oppvekst
    • Vold >
      • Fagdager - Vold
      • Foredrag - Sosial kontroll
    • Etnisitet og religion
    • Alder og funksjonsevne
    • Kjønns- og seksualitetsmangfold
    • Menn og maskulinitet
  • Prosjekter
  • English
  • Publikasjoner
    • Aktuelt
    • KUN i media
    • Masteroppgaver
    • Likestillingspodden
  • Om oss
    • Ansatte
    • Styret
    • Kontakt
    • Diskrimineringsgrunnlag
    • Bærekraftsmålene
  • Livestream

Aktuelt

Masteroppgave om Gutter, skolearbeid og dataspill

25/8/2021

0 Comments

 
Karolin Elisabeth Moberg har skrevet masteroppgave om Gutter, skolearbeid og dataspill. Moberg har også fått tildelt likestillingssenteret KUNs stipend for dette arbeidet. Foto: privat.
Karolin Elisabeth Moberg har skrevet masteroppgave om Gutter, skolearbeid og dataspill. Moberg har også fått tildelt likestillingssenteret KUNs stipend for dette arbeidet. Foto: privat.
Masteroppgaven undersøker hvordan et utvalg middels-/høyt presterende gutter på videregående skole balanserer tidsbruk mellom dataspill og skolearbeid. ​

Bakgrunnen for studien er en global tendens som viser at gutter i gjennomsnitt oppnår lavere karakterer enn jenter. Samtidig ser man også at gutter gjennomsnittlig bruker mindre tid på lekser og mer tid på dataspill på fritiden. Få studier har til nå undersøkt sammenhengen mellom disse fenomenene, og da stort sett gjennom bruk av kvantitative undersøkelser. Formålet med denne oppgaven var derfor å bidra økt kvalitativ kunnskap om gutters beskrivelser av egen tidsbruk på disse to aktivitetene, og synliggjøre guttenes egne perspektiver i diskusjonen om denne typen kjønnsforskjeller.
 
På grunn av et begrenset kvalitativt forskningsgrunnlag, så jeg det som hensiktsmessig å benytte et eksplorativt og empirinært forskningsdesign. Formålet med analysen har således vært begrepsutvikling og teorigenerering fremfor teoritesting. For å belyse problemstillingen har jeg gjennomført 12 individuelle kvalitative semi-strukturerte forskningsintervju med 8 gutter og 4 mødre. 

Ved å rette fokuset mot tidsbruk har det meldt seg begrepsmessige og epistemologiske spørsmål som er velkjent fra tidsbruksundersøkelser (Wærness 2010). Funn fra studien tyder på at den allerede foreliggende gjennomsnittsforskningen ikke fanger opp komplekse variasjoner som eksempelvis multitasking, ved tradisjonell måling av tidsbruk på skolearbeid. Datamaterialet viser også at misforståelser i terminologi kan få følger når gutter svarer i spørreundersøkelser, om tidsbruk på skolearbeid.
 
Datamaterialet tyder også på at dataspill kan fungere som en hegemonisk aktivitet i guttenes fritid. Så fort guttene ikke har forpliktende aktiviteter som opptar tiden deres, vender de tilbake til datamaskinene. Til tross for at ingen av guttene i utvalget hadde konkrete regler eller tidsrammer for skolearbeid eller dataspill, har studien gjennom å intervjue både guttene og deres mødre, avdekket to aktiviteter som fungerer balanserende på den hegemoniske aktiviteten dataspill: organiserte fritidsaktiviteter og strukturerte familieaktiviteter. Informantene gav inntrykk av at disse aktivitetene fungerte mer balanserende enn regler og tidsrammer, som i større grad så ut til å skape konflikter. Datamaterialet viser tendenser til at foreldres involvering i guttenes tidsbruk kan være kjønnet. Mødrenes foreldrepraksiser i dette utvalget ser derimot ut til å være mindre klasseavhengig enn anglo-amerikansk forskningslitteratur om «mothering» tilsier.
 
Det viste seg å være store variasjoner i hvordan guttene balanserte fritiden mellom skolearbeid og dataspill. Til tross for et lite utvalg avdekket de individuelle dybdeintervjuene tre ulike balansetyper: Den balanserte spilleren, den tilfredse spilleren, den ambivalente spilleren. Typologien bidrar til å nyansere bildet av hvordan guttene balanserer de to ulike aktivitetene på fritiden. 
 
Spillverdenen, og da særlig plattformen Discord, ble beskrevet av samtlige informanter som en svært sosial arena. Gjennom sammenligninger mellom guttene og mødrenes intervjumateriale har studien funnet at det eksisterer en kontinuitet mellom sosialiseringen som skjer i guttenes virtuelle verden og i mødrenes beskrivelser av egen ungdomstid. Kontinuiteten kommer til syne gjennom sosiale nettverk forankret i tradisjonelle, kontekstuelle institusjoner, men også i form av frihetsfølelsen og former for sosialisering. 
 
Ved å se informantenes beskrivelser i lys av kjønnede strukturer fremkom det at guttenes digitale sosiale arena var svært kjønnssegregert. Gjennom maskulin grensesetting holdes jenter ute fra de digitale gutterommene. Det viste seg at gutter har en garantert overordnet plass i spillverdenens hierarki og dermed blir kontrasten stor mellom toppen i den virtuelle verden og til bunnen av skolestatistikken i den fysiske verden. Til tross for dette eksisterte det en underliggende «ubekymret letthet» tilknyttet skolearbeidet hos guttene, som kan ses i sammenheng med kjønnede strukturer innen utdanning og arbeid. Studien viser hvordan både informantene og deres mødre internaliserer samfunnets kjønnede strukturer, og rettferdiggjør lite bruk av tid på skolearbeid. I kampen om tidsbruk vinner den maskuline spillverden overlegent over det feminine skolearbeidet.

Last ned masteroppgaven i sin helhet her



0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

    Kategorier

    All
    Alderdom
    Arbeidsliv
    Barn Og Oppvekst
    Debatt
    Diskriminering
    Funksjonshemmede
    Helse
    Inkludering
    Kjønn
    KUN I Media
    KUNstipend
    Ledig Stilling
    Likestilling
    Mangfold
    Overgrep
    Psykisk Helse
    Rasisme
    Seksualitet
    Seksuell Trakassering
    Skjermbruk
    Vold

    RSS Feed

    Arkiv

    June 2022
    May 2022
    April 2022
    March 2022
    February 2022
    January 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    August 2021
    June 2021
    May 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    July 2020
    June 2020
    April 2020
    March 2020
    October 2019
    February 2019
    August 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    October 2017
    September 2017

Picture
KONTAKT
Tlf +47 75 77 90 50
E-post: post@kun.no
Org.nr 969 983 451
Post - og besøksadresse
Likestillingssenteret KUN
Nordfoldveien 101

N-8286 Nordfold
Avdelingskontor Steinkjer
Likestillingssenteret KUN​
Skolegata 22
N-7713 Steinkjer
Picture
Personvernregler
Website by V design AS
  • Hjem
  • Dette tilbyr vi
  • Fagområder
    • Arbeidsliv >
      • Aktivitets-og redegjørelsesplikten (ARP)
      • HMX-kurs mot seksuell trakassering
    • Barn og oppvekst
    • Vold >
      • Fagdager - Vold
      • Foredrag - Sosial kontroll
    • Etnisitet og religion
    • Alder og funksjonsevne
    • Kjønns- og seksualitetsmangfold
    • Menn og maskulinitet
  • Prosjekter
  • English
  • Publikasjoner
    • Aktuelt
    • KUN i media
    • Masteroppgaver
    • Likestillingspodden
  • Om oss
    • Ansatte
    • Styret
    • Kontakt
    • Diskrimineringsgrunnlag
    • Bærekraftsmålene
  • Livestream