|
Du kan ikke velge annet enn det du vet om og som du anser som mulig for deg selv. Kjønnstradisjonelle valg er et av de største hindrene for å få mer mangfold inn i bedrifter og helseinstitusjoner.
Første steg i karrierevalget nærmer seg for unge i hele landet og vi kan stort sett forutsi hvordan det fordeler seg på fag. Fremdeles er det slik at de fleste gutter velger typiske guttefag og de fleste jenter typiske jentefag. Kun fem prosent av dem som velger en yrkesfaglig studieretning velger utradisjonelt. Også i høyere utdanning finner vi det samme mønsteret, men med en del endringer for eksempel på legestudiet og jusstudiet. I mens vi så en utjevning av de kjønnsdelte utdanningsvalgene fram mot 90-tallet, ser utviklingen ut til å ha stoppet opp. De som har valgt utradisjonelt er jenter og i liten grad guttene. Kjønnstradisjonelle valg er et av de største hindrene for å få mer mangfold inn i bedrifter og helseinstitusjoner. Høsten 2016 sto KUN for det faglige innholdet i samling for rådgivere og karriereveiledere i Nord-Trøndelag. Her diskuterte vi hvordan kjønn påvirker ungdommers valg av studieretning og yrke og hvorfor dette er et problem. Nord-Trøndelag elektrisitetsverk - en av fykets største bedrifter, påpekte at de ønsker flere jenter i organisasjonen og at mangfoldig kompetanse blant de ansatte er viktig for å møte framtidas utfordringer. De trenger gode hoder og ulike erfaringer for å utvikle framtidens teknologi, samtidig som de tradisjonelt har rekruttert best blant menn. Derfor har de satt i gang flere tiltak for å rekruttere bredere og ber Fylkeskommunen om flere jenter blant kandidatene til lærlingeplass. En av forklaringene på de kjønnsdelte valgene er at mannsdominerte og kvinnedominerte miljøer virker selvforsterkende – det å søke seg inn i et miljø hvor man blir i minoritet kan for mange virke lite attraktivt og det finnes få rollemodeller. Likevel er det noen som gjør det – innledere fra organisasjonen Kvinner i utradisjonelle yrker og prosjektet menn i helse har førstehånds kunnskap om hvorfor. Begge løftet fram interesse for faget og yrkesstolthet som viktige grunner til at de trives i yrket sitt, og at skulle de ha valgt tradisjonelt, hadde dette vært muligheter de hadde gått glipp av. J eg valgte å bli elektriker fordi jeg liker å få ting til å virke – tenk den følelsen det er å slå på lyset i et rom første gang og vite at du har fikset det! Kvinnelig elektriker Det var ikke i tankegangen min at jeg kunne velge helsesektoren, men jeg fikk tilbudet og nå trives jeg kjempegodt! Mannlig sykepleier, deltaker i «Menn i helse» Karrierevalg handler ideelt sett om å optimalisere dine muligheter og utnytte ditt potensiale. Likevel kan du ikke velge annet enn det du vet om og som du anser som mulig for deg selv. Her virker kjønn inn, og her kan også rådgivere og karriereveiledere påvirke. På spørsmål om de har et kjønnsperspektiv i veiledninga svarte over halvparten av deltakerne på rådgiversamlinga at de gir veiledning uavhengig av kjønn, noe som er i tråd med forskning på feltet. De fleste ønsker å behandle alle ut i fra sine individuelle forutsetninger, og ikke la gruppetilhørighet spille inn i møtet med den enkelte. I praksis vil dette ofte innebære at verken det kjønnsdelte arbeidslivet eller kjønnsdelte yrkesvalg blir tematisert. Elevens eget valg utfordres i det hele tatt lite, og vi ser en tendens til at rådgivere er tilbakeholdne med å stille kritiske spørsmål eller på andre måter rote med elevenes frie valg. Vi vil påstå at om du ønsker å veilede uavhengig av kjønn, er det nødvendig å synliggjøre og diskutere de kjønnede samfunnsstrukturene, nettopp for å gi et bedre utgangspunkt for å ta bevisste valg. Rådgiveres nøytralitet kan være med på å reprodusere forskjellene, fordi strukturene som påvirker de unges valg forblir skjulte. Hvordan kan man så ta opp sammenhengen mellom kjønn og yrkesvalg på en god måte i karriereveiledning? Første skritt er å anerkjenne problemet. Det er mange som allerede jobber godt med temaet, og å se til dem som har gode tiltak å vise til er en god start for å utvikle metoder i egen praksis. Vi ønsker alle elever og veiledere lykke til videre! av Karin Hovde
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
Fagområder
All
Om oss
Ansatte English Last ned KUNs logo her Publikasjoner Kalender Dette tilbyr vi Prosjekter Likestilingspodden Nyhetsbrev Arkiv
September 2024
|